چگونه در اینترنت تبلیغ کنیم تیم تبلیغاتی شایگان

متخصصین شایگان معتقدند دنیا، دنیای کسب و کارهای مجازی و اینترنت است.

بسیاری از مشاغل، کسب و کارهای کوچک و بزرگ با رشد اینترنت دچار تغییر شده؛ برخی از آنها نتوانسته‌اند خود را با این روند رشد سازگار کنند و از بین رفته‌اند و برخی دیگر نیز افت شدیدی داشته‌اند.

کلید کار در اینجاست که در کسب و کار، همواره باید آماده تغییر بود وگرنه احتمال زیادی وجود خواهد داشت که به دلیل عدم تغییر در برابر تکنولوژی‌ها و تغییرات جدید، به راحتی از بازار خارج شویم.

دنیای تبلیغ و بازاریابی نیز به همین شکل است.

قبل از ظهور اینترنت، تبلیغات محدود به بیلبوردها، رادیو و تلویزیون، تبلیغات محلی از طریق تراکت و پوستر، تابلوها و موارد مشابه بود.

اما امروزه تبلیغات شکل دیگری به خود گرفته و حتی اگر صاحب یک کسب و کار چندان دل‌خوشی و علاقه‌ای به تکنولوژی نداشته باشد وقتی رقیبان خود را در حال تبلیغ در اینترنت ببیند ناچار به فکر می‌افتد تا دست به کار بزند.

قصد نداریم فلسفه تبلیغات و تاریخچه آنرا برای شما باز کنیم، تمام این مطالب قبلا بارها به شکل طوطی‌وار مطرح شده است. در ادامه روش‌هایی کاملا کاربردی که همین الان می‌توانید با آنها تبلیغات در اینترنت را شروع کنید شرح می‌دهیم.

برخی از این روش‌ها رایگان و فوری قابل انجام هستند ولی برخی دیگر کمی زمان می‌برند و هزینه‌ دارند.

باید توجه داشته باشید که روش‌های زیر برای افرادیست که دارای سایت نیستند. اگر دارای سایت باشید، روش‌های بسیار متنوع‌تر دیگری برای جذب بازدیدکننده به سایت وجود دارد.

1 – تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها

در کدام شبکه اجتماعی تبلیغ کنیم؟

برخی فقط با شنیدن اینکه تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی اثر خوبی دارد و افرادی با اینکار کسب و کار پررونقی دارند در هر شبکه اجتماعی که سر راه‌شان سبز شد یک صفحه ایجاد می‌کنند و محتوای تبلیغاتی خود را در آن قرار می‌دهند.

نکات مهم زیر به شما کمک می‌کند از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بهترین استفاده را ببرید:

• در تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی باید موثرترین رسانه‌ها را انتخاب کنید. نیازی نیست همه جا صفحات کسب و کار خود را بسازید. تحقیق کنید مخاطبان شما بیشتر در کدام سایت یا پیام‌رسان حضور دارند.

• در ایران، پیام‌رسان تلگرام که امکانات رسانه‌های اجتماعی مانند گروه و کانال را نیز دارد و همچنین اپلیکیشن اینستاگرام، پرطرفدارترین شبکه‌ها هستند و حضور چندمیلیونی ایرانیان را در آنها شاهد هستیم.

• در شبکه‌های اجتماعی باید بدانید مخاطب شما به دنبال چه محتوایی است، دغدغه مخاطب چیست و قصد کسب اطلاعات در مورد چه چیزی را دارد؟ چگونه می‌توانید مخاطب را ترغیب کنید شما را دنبال کند و از محتوای شما استفاده کند، بعد به فکر فروش محصول خود به او باشید

• خودتان را جای مخاطب بگذارید، آیا پیج اینستاگرام که پر از تبلیغات است را دنبال می‌کنید؟ آیا کانال تلگرامی که هیچ محتوای مفید، کارآمد و به دردبخور دارد را دنبال می‌کنید؟ البته که نه، مگر اینکه مجبور شده باشید یا اینکه با هدف افزایش عضو کانال یا دنبال‌کننده اینستاگرام اینکار را کرده باشید

• فعالیت مداوم و پیوسته در شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است. عده‌ای 10 پست در صفحات یا کانال خود ارسال می‌کنند و سپس منتظر می‌نشینند تا دنبال‌کننده و مشتری به سمت‌شان سرازیر شود. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی یک فرایند ادامه‌دار و پیوسته است و باید بطور مداوم با ارسال محتوای مفید و دلخواه مخاطب، جلوی چشم مخاطب خود قرار گیرد و حضور خود را با ارسال محتوای خوب بطور مداوم اعلام کنید.

• می‌توانید از همین لحظه یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی بسازید ولی جذب مخاطب واقعی و مشتری کمی زمان‌بر است و باید تا زمان رسیدن به نتیجه به کار خود ادامه دهید.

• فالوور و اعضای کانال فیک خریداری نکنید. منظور از ممبر فیک، اعضایی غیرواقعی هستند که صرفا با هدف زیاد نشان دادن اعضای یک کانال ثبت می‌شوند و هیچ منفعتی ندارند. با ممبر و دنبال‌کننده فیک به جایی نخواهید رسید، امروزه حتی یک کودک 10 ساله نیز می‌تواند نمایشی بودن اعضای یک کانال یا پیج را به راحتی تشخیص دهد.

مطلب مرتبط: برای بهتر دیده شدن کسب و کار دیجیتال چه کارهایی باید انجام دهیم؟

مزیت شبکه‌های اجتماعی این است که شخص برای تبلیغات در آنها الزاما نیازی به استفاده از کامپیوتر ندارد و می‌تواند کارهای خود را با گوشی موبایل انجام دهد، گرچه برای برخی کارها مانند تولید محتوای مفید در اکثر مواقع نیاز به کامپیوتر یا لپ تاپ است.

حتی اگر خود شما نیز به هردلیلی نتوانسته‌اید تعداد فالوورهای اینستاگرام و اعضای کانال‌ تلگرام‌تان را افزایش دهید، می‌توانید با درج تبلیغ در صفحاتی که دنبال‌کننده بالایی دارند و تیپ مخاطبان آنها مرتبط با کسب و کار شماست اقدام کنید.

برای یافتن چنین صفحاتی کافیست تبلیغ در اینستاگرام را در گوگل جستجو کنید. شبکه‌های تبلیغاتی وجود دارند که لیست پیج‌های اینستاگرام که تبلیغات قبول می‌کنند را دارا هستند و می‌توانید صفحه موردنظرتان را برای تبلیغات انتخاب کنید.

2 – ساخت صفحات مجازی در شایگان

این راهکار در عین سادگی، می‌تواند بسیار موثر باشد.

سایت‌هایی وجود دارند که امکان ساخت صفحات اختصاصی را به کاربران می‌دهند.

برای ساخت این صفحات با وجودیکه نیاز به دامنه اینترنتی (مثلا bourseiness.com یک دامنه است) وجود ندارد ولی یک لینک اختصاصی خواهید داشت که می‌توانید این لینک را روی کارت ویزیت خود چاپ کنید یا آنرا در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

مزیت‌های سایت 

  • امکان ساخت صفحه شخصی رایگان و حرفه‌ای
  • درج کلیه مشخصات تماس، لینک شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و…
  • ارائه لینک اختصاصی بصورت رایگان مانند shaygangp.com
  • عدم وجود تبلیغات

ساخت صفحه شخصی به خودی خود باعث تبلیغات یا افزایش فروش شما نمی‌شود و این صفحه را باید از طریق سایر راه‌ها که در همین مطلب اشاره شده تبلیغ و به دیگران معرفی کنید.

3 – درج آگهی رایگان

کمتر کسی وجود دارد که اسم «دیوار» یا «شیپور» را نشنیده باشد. این دو اپلیکیشن و سایت، به عنوان دو مرکز درج آگهی شناخته شده‌اند و مخاطبین زیادی نیز دارند.

فعالیت حرفه‌ای در این دو اپلیکیشن نیازمند دقت در انتخاب عنوان، تصویر و متن آگهی است.

عده‌ای با یک عنوان غیرجذاب، بدون اینکه آگهی‌شان عکس داشته باشد و متن خوبی قرار دهند، انتظار دارند نتیجه بگیرند.

برای جذب افراد به آگهی‌هایی که در این دو سایت درج می‌کنید، باید عناوین جذاب کننده، عکسی مرتبط و باکیفیت و یک متن ترغیب‌کننده برای آگهی قرار دهید.

فرض کنید فعالیت شما فروش دستگاه تصفیه آب است.

یک مدل کار این است که یک آگهی با این محتوا درج کنید:

عنوان: تصفیه آب
عکس: وجود ندارد!
متن: فروش دستگاه‌های تصفیه آب در مدل‌ها و قیمت‌های مختلف

یک نوع دیگر آگهی که بسیار جذاب‌تر خواهد بود را می‌توان به این شکل ایجاد کرد:

عنوان: دستگاه تصفیه آب با گارانتی 2 ساله
عکس: چندین تصویر باکیفیت از مدل‌های مختلف دستگاه بصورت تکی یا نصب شده در محل
متن: فروشگاه x، عرضه‌کننده دستگاه‌های تصفیه آب آلمانی با گارانتی 2 ساله در خدمت شماست.
قیمت دستگاه‌ها از 500 هزارتومان تا 5 میلیون تومان است
نصب بصورت رایگان در سریعترین زمان ممکن انجام می‌شود
پشتیبانی، ارائه فیلترها و تعمیرات دستگاه تا 5 سال بر عهده ما خواهد بود. برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید: 0987654321

آگهی دوم بسیار جذاب‌تر خواهد بود و شخص تمایل بیشتری به تماس خواهد داشت. پس از تماس، مهارت پاسخ‌دهنده به تماس نیز اهمیت دارد تا بتواند فرد را به مشتری تبدیل کند.

باید اصلی‌ترین هدف شما این باشد که شخص با خواندن آگهی شما در اینترنت:

الف – زمینه کاری و نوع کار شما را بطور شفاف و واضح بداند
ب – به شما و کسب و کارتان اعتماد کند
ج – دست به اقدام بزند (تماس بگیرد یا هراقدامی که شما مایلید را انجام دهد)

به دلیل اهمیت تبلیغات متنی و محتوایی که برای تبلیغات و معرفی محصول و خدمات وجود دارد، مهارت تبلیغ‌نویسی به یکی از اساسی‌ترین مهارت‌ها در تبلیغات اینترنتی تبدیل شده است.

دو کتاب که می‌تواند در تبلیغ‌نویسی به شما کمک کند:

کتاب اصول اقناع و تبلیغ اثر «حسن خوش‌چشم‌آرانی»

کتاب ادبیات تبلیغ اثر «رابرت دابلیو بلای»

سایر سایت‌هایی که می‌توانید در آنها تبلیغات خود را درج کنید را با جستجوی “آگهی رایگان” می‌توانید بیابید.

یکی دیگر از سایت‌های درج آگهی رایگان: سایت مسبی

 

4 – رپورتاژ آگهی

کلمه رپورتاژ در ایران به محتوایی گفته می‌شود که ارائه‌دهندگان خدمات و محصولات، در سایر سایت‌ها بصورت اخبار یا گزارش یا معرفی‌نامه منتشر می‌کنند. هدف از درج رپورتاژ، دریافت لینک از سایت موردنظر، معرفی خدمات به مخاطبین آن سایت و بطور کلی تبلیغات است.

به شکلی از آگهی گفته می‌شود که در قالب گزارش ارائه شود. یعنی، مخاطبان رسانه‌ای تصور کنند که یک گزارش بی طرفه به آن‌ها ارائه می‌شود، در حالی که آنچه آن‌ها می‌بینند، می‌شنوند و می‌خوانند، در واقع تلاشی سازمان یافته برای تقویت جنبه‌های ذهنی یک محصول یا خدمت در ذهن آن‌ها است.

فرایند درج رپورتاژ به این صورت است که با سایت‌های پربازدید و معتبری که امکان درج رپورتاژ در آنها وجود دارد و مخاطبین آن سایت مشتری بالقوه محصولات یا خدمات شما مذاکره می‌کنید. پس از توافق، یک مطلب با توجه به شرایط تعیین شده تهیه کرده و پس از پرداخت هزینه برای سایت موردنظر می‌فرستید.

رپورتاژها معمولا بصورت دائم در آرشیو سایت موردنظر باقی می‌مانند.

بررسی کیفیت سایت، تعداد و نوع مخاطبین آن، محتوایی که قرار است به عنوان رپورتاژ ارسال کنید اهمیت زیادی دارد.

رپورتاژ می‌تواند یک گزینه مناسب برای معرفی تخفیف‌های ویژه، محصولات جدید و معرفی یک کسب و کار جدید باشد.

5 – تولید و انتشار ویدئو

با افزایش سرعت اینترنت، تمایل به مشاهده ویدئوها نیز رشد کرده و افراد ترجیح می‌دهند محتوای اینترنتی را در قالب ویدئو مشاهده کنند.

می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و با بازاریابی ویدئویی، مخاطبین و مشتریان جدیدی بدست آورید.

پلتفرم‌های انتشار ویدئوی ایرانی مانند آپارات(aparat.com)، نماشا (namasha.com) و تماشا (tamasha.com) و… انتشار ویدئو را ساده کرده‌اند و بصورت رایگان می‌توانید ویدئوهای تولید شده خودتان را در آنها به اشتراک بگذارید.

چه ویدئویی می‌توانید تولید کنید؟

  • ویدئویی کوتاه از فرایند تولید محصولات‌تان
  • ویدئوی توضیح جامع نحوه کارکرد محصول
  • ویدئوهایی آموزشی در مورد کارتان
  • ویدئویی از برنامه قرعه‌کشی یا جایزه‌ای که قبلا پرداخت کرده‌اید
  • و…

ساخت ویدئو و انتشار آن می‌تواند خیلی ساده باشد ولی ویدئویی که هیچ مخاطب و بازدیدکننده‌ای ندارد هیچ تفاوتی در کسب و کار شما ایجاد نمی‌کند.

بنابراین علاوه بر اینکه ویدئو باید جذاب باشد، باید بتوانید آنرا به خوبی توزیع کنید تا افراد بسیار زیادی آنرا مشاهده کنند.

فرموش نکنید که هدف نهایی از تولید ویدئو، ترغیب افراد به انجام یک کار است، اینکار می‌تواند تماس با شما برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد یک محصول یا مراجعه حضوری به فروشگاه یا شعبه شما و یا هرکار دیگری باشد.

بنابراین باید در ویدئو، پیام خودتان را نیز به مخاطب برسانید.

سخن آخر

برخی از روش‌هایی که بدون داشتن سایت می‌توانید با آنها به تبلیغات در اینترنت بپردازید را معرفی کردیم. به دلیل گستردگی کسب و کارها و کارکرد متفاوت آنها، نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه پیچید.

ممکن است تعدادی از روش‌های فوق برای کسب و کارهای خاصی کارساز نباشد.

اگر قصد دارید از سایرین عقب نمانید، توصیه می‌کنیم برای متمرکز کردن تلاش‌های تبلیغات و بازاریابی، یک سایت راه‌اندازی کنید.

با داشتن سایت، می‌توانید همه مخاطبین را از کانال‌های مختلف به سایت خود هدایت کنید، جایی که اطلاعات کامل و جامع را بدست می‌آورند، می‌توانند سفارش دهند یا خدمات پس از فروش دریافت 

تهیه و تولید در گروه تبلیغاتی شایگان

 

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها