فتوشاپ چیست و چه کاربردهایی دارد با کمک شایگان

فتوشاپ چیست ؟

فتوشاپ یک نرم افزار ویرایشگر حرفه ای است و توسط Adobe Systems توسعه یافته که برای ساخت و ویرایش عکس ها بکار می رود ، علاوه بر این نرم افزار های After effect ، Premiere ، Illustrator ، In design جزو مهمترین تولیدات نرم افزاری هستند که توسط Adobe System تولید شده اند.

گروه تبلیغاتی شایگان مقاله ای در این مورد برایتان جمع اوری کرده اند.

همه کسانی که با گرافیک کامپیوتری سرو کار دارند ، به نوعی محتاج این نرم افزار ها هستند.

به طور مختصر می‌توان گفت Photoshop ابزاری ست برای همه کسانی که در کامپیوتر با گرافیک ثابت و حتی متحرک سرو کار دارند .

طراحان گرافیک ، ناشرین کتب و مجلات ، چاپخانه ها ، شرکت های تبلیغاتی ، طراحان سایت ، عکاس ها ، نقاشان هنری ، طراحان نرم افزارها ، انیمیشن سازها و …. به فتوشاپ احتیاج دارند . متخصصین شایگان معتقدند این نرم افزار حرفه ای گرافیک در عصر تکنولوژی امروز یک نرم افزار حساب نمی شود بلکه یک صنعت به شمار می آید .

نرم افزار Adobe Photoshop محبوب ترین برنامه برای ایجاد و اصلاح تصاویر است و همچنین یکی از محصولات با ارزش شرکت Adobe می باشد . این نرم افزار اجازه می دهد تا کاربران تصویر خود را به راحتی دستکاری ، برش و تغییر اندازه دهند و یک اثر جدید خلق نمایند . این نرم افزاربیشتر در میان عکاسان و طراحان گرافیک حرفه ای محبوب است .

اگر چه فتوشاپ برای ویرایش عکس ها و چاپ طراحی شده ، اما به طور فزاینده ای برای تولید عکس مخصوص وب استفاده می شود .

Adobe Photoshop همچنین ارتباط قوی با دیگر نرم افزار های Adobe برای ویرایش ، ساخت انیمیشن و CD های آموزشی دارد .فرمت اختصاصی فایل ها در فتوشاپ ( PSD ) است که می تواند به Image Ready ، Illustrator ، Premiere، After Effects و Encore DVD منتقل شود .

برای آشنایی بیشتر با ریشه های برنامه فتوشاپ و ساز و کار آن می‌توانید اینفوگرافیک : فتوشاپ ، تاریکخانه دیجیتال را نیز مشاهده نمایید.

فتوشاپ می تواند با چندین مد رنگی سر و کار داشته باشد :

مد رنگی RGB مخصوص نمایشگر

مد رنگی LAB

مد رنگی CMYK مخصوص چاپ افست

مد رنگی سیاه و سفید

مد رنگی Bitmap

مد رنگی Duotone

فتوشاپ دارای معایب جزئی می باشد ، مثلا”بعد از نصب فضای بسیار زیادی از هارد دیسک را اشغال می کند و در زمان اجرا هم از سرعت سیستم می کاهد که به خاطر گستردگی آن امری طبیعی است

مواردی که گفته شد باعث میشود ، افرادی که به طور تخصصی از برنامه فتوشاپ استفاده میکنند با استفاده از سخت افزار های پیشرفته به راحتی بتوانند از این نرم افزار بیشترین بهره را ببرند .

اما نگران نباشید همه ی کسانی که سخت افزار های قدرتمند هم ندارند میتوانند از این نرم افزار استفاده کنند به شرطی که از نسخه پرتابل یا نسخه فتوشاپ کم حجم استفاده نمایند .

تاریخچه فتوشاپ

در سال ۱۹۸۷، توماس نول ، یک دانشجوی دکترا در دانشگاه میشیگان موفق به نشان دادن تصاویر سیاه و سفید در صفحه نمایش ۱ بیتی سیاه و سفید شد .سپس برادرش جان نول ، که مسئول بخش جلوه های ویژه برای سبک صنعتی و سحر و جادو در فیلم جنگ ستارگان یک بود آن را به عنوان یک برنامه ویرایش تصویر کاملا توسعه یافته معرفی کرد . از این رو آن را به نمایش نامگذاری کردند .

برادران نول تصمیم به تغییرنام این نرم افزار گرفتند .سپس در سال ۱۹۸۸، برادران نول شروع به فروش عکس و نرم افزار تجاری کردند و برای این منظور آنها نام نرم افزار را به “فتوشاپ” تغییردادند .

در سپتامبر سال ۱۹۸۸، یک قرارداد بین برادران نول و Adobe امضا شد . تمام حقوق فوتوشاپ به ادوبی فروخته شد . برادران نول کارخود را با فتوشاپ آغاز کردند و اولین نسخه آن ( ۱٫۰ )در سال ۱۹۹۰ منتشر شد .

کاربرد های فتوشاپ

کاربرد های فتوشاپ بخش عمده ای از محیط اطراف ما رو در بر گرفته ، عکس های پرسنلی ، پوستر های تبلیغاتی ، کارت های ویزیت ، بنر ها ، سربرگها ، رابط گرافیکی نرم افزار ها ، جلد نشریات ، تیتراژ فیلم ها ، محیط گرافیکی سایت ها و….. همگی برای زیباتر شدن و حتی به وجود آمدن ، باید یک بار از زیر دست های هنرمند فتوشاپ عبور کنند.

تهیه و تولید در گروه تبلیغاتی شایگان

نوشته های اخیر

دسته بندی ها