راهنمایه کامل انواع فیلتر های لنز دوربین با کمک متخصصین شایگان

در صورتی که از اکثر عکاس‌ها بپرسید چرا از فیلتر استفاده می‌کنند، پاسخ آن‌ها این است که برای محافظت از لنزهای خودشان این کار را می‌کنند. با وجود اینکه یکی از موارد استفاده‌ی فیلتر محافظت از سطح لنز در برابر گرد و خاک، رطوبت و اثر انگشت است، اما کاربرد اصلی آن بهبود کیفیت عکس‌هایی است که می‌گیرید. در این مقاله که توسط تیم تخصصی شایگان نوشته شده است ، در مورد اهمیت استفاده از فیلتر و همچنین انواع فیلتر دوربین صحبت خواهیم کرد. تا انتها با ما همراه باشید.

فیلتر دوربین انواع مختلف ، برندهای مختلف و قیمت های مختلف دارد که شاید هنگام خرید گیج کننده باشد، در ابن مقاله  که گروه شایگان در اختیارتان گذاشتند به سوالاتی که هنگام خرید فیلتر برای شما پیش می آید پاسخ میدهند.

باید چندین فیلتر مختلف تهیه کنیم یا فقط یک فیلتر کافی است؟

ابتدایی‌ترین فیلترهایی که باید داشته باشید عبارت است از فیلتر کاهش اشعه UV (فیلتر UV)، فیلتر Skylight و فیلتر محافظ لنز که بسته به تولیدکننده ممکن است از جنس شیشه با پوشش ضد بازتاب و یا فقط فیلتر UV ساده باشند. برای محافظت از عنصر جلوی لنز در برابر ضربه و گرد و خاک می‌توانید از هرکدام از فیلتر های دوربین بالا استفاده کنید اما در صورتی که علاوه بر محافت می‌خواهید تصاویر با کیفیت‌تری هم بگیرید، فقط باید از فیلتر UV یا Skylight استفاده کنید.

فیلترهای کاهش اشعه ماوراء بنفش UV که با اسم فیلتر Haze یا مه هم شناخته می‌شوند به شکلی طراحی شده‌اند که توانایی حذف مه جوی، رطوبت و انواع دیگر آلاینده‌های هوا را که باعث کاهش کیفیت تصویر می‌شوند را دارند. این نوع فیلتر در قدرت‌های مختلفی عرضه می‌شود. در صورتی که قصد دارید در کنار مناظر آبی بزرگ، ارتفاع بالا، در شرایط برفی و یا هر شرایط دیگری که شدت نور فرابنفش بیشتر است به عکاسی بپردازید، مطمئنا به یک فیلتر UV قوی‌تر نیاز خواهید داشت. بسته به ضخامت پوشش UV ممکن است این نوع فیلتر کاملا شفاف و یا تا حدودی تیره باشد. فیلترهای تیره تر پوششی با رنگ کهربایی نرم دارند و هنگام  استفاده از این فیلترها شاید نیاز باشد جبران نوردهی را حداقل نیم گام افزایش دهید.

به جای فیلتر UV می‌توانید از فیلترهای Skylight نیز استفاده کنید. این فیلترها در دو مدل مختلف Skylight 1A و Skylight 1B عرضه می‌شوند که هرکدام قدرت مختلفی دارند. برخلاف فیلترهای UV که ظاهری گرم و کهربایی به عکس شما می‌دهند، این نوع فیلتر یک ته رنگ سرخابی دارد که برای عکاسی از پوست صورت مناسب است.

صرف نظر از مقدار قدرت، فیلتر های Skylight هیچ تاثیری روی نوردهی دوربین ندارد و به همان اندازه‌ی فیلتر UV توانایی حذف مه جوی و محافظت از لنز در برابر گرد و خاک، رطوبت و اثر انگشت که می‌توانند به پوشش لنز آسیب برسانند را دارد.

چرا قیمت یک فیلتر UV برخی اوقات 2 یا 3 برابر مدل دیگر است؟

با اینکه در نگاه اول ممکن است بین این دو فیلتر هیچگونه تفاوتی وجود نداشته باشد اما این دو ممکن است تفاوت خیلی زیادی با یکدیگر داشته باشند. اولین تفاوت هم شیشه‌ای است که در فرایند تولید فیلتر  UV مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است بگوئید شیشه چه تفاوتی ممکن است داشته باشد. اما هیچوقت این اشتباه را نکنید.

موارد تفاوت بین یک شیشه خوب با یک شیشه معمولی ترکیب شیمیایی، روش ساخت و حتی محل ساخت آن‌ها می‌باشد. علاوه بر این، ضخامت شیشه (هرچقدر باریک‌تر باشد، بهتر است) و همچنین پوششی که برای کاهش درخشش Flare و حفظ رنگ و کنتراست هم استفاده می‌شود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ممکن است تفاوت یک فیلتر معمولی با یک فیلتر گران‌تر زمان عکاسی با لنزهای ارزان قیمت کیت خیلی مشخص نباشد اما در صورتی که از لنزهای گران‌قیمت‌تر و باکیفیت‌تر استفاده کنید، می‌توانید به خوبی متوجه این تفاوت شوید.

در مورد فیلترهای پلاریزه و رنگی هم که معمولا از یک لایه فیلم رنگی (یا مواد پلاریزه) در بین دو تکه شیشه استفاده شده است نیز معمولا در مدل‌های گران‌قیمت‌تر این فیلم به لایه‌های شیشه‌ای چسبیده است. این کار سطوح هوایی و دیگر مواردی که ممکن است روی خلوص اپتیکال فیلتر تاثیر بگذارد را کاهش می‌دهد.

دیگر تفاوت بین فیلترهای ارزان قیمت و گران قیمت حلقه‌ی نگه‌دارنده است که در فیلترهای ارزان‌قیمت از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود. در صورتی که این فیلترها را به درستی نبندید امکان خم شدن و گیر کردن آن‌ها وجود دارد. در مقابل فیلترهای گران قیمت‌تر از جنس آلیاژ برنج ساخته می‌شوند و احتمال گیر کردن و خم شدن آن‌ها خیلی کمتر از فیلترهای دیگر است.

با توجه به نکاتی که گفته شد در زمان خرید فیلتر بهتر است مدل‌های گران قیمت‌تر را انتخاب کنید تا علاوه بر داشتن عکس‌های باکیفیت‌تر، مجبور نشوید پس از مدت کوتاهی یک فیلتر دیگر بخرید.

ادامه در مقالات بعدی...

تهیه و تولید در گروه تبلیغاتی شایگان

نوشته های اخیر

دسته بندی ها