چگونه گرافیست شویم با کمک شایگان

گرافیک چیست؟

گرافیک شاخه‌ای از مجموعه‌ی هنرهای تجسمی می‌باشد. ریشه ی این کلمه گراف (به مجموعه ای از راسها (نودها) و یالها (یک یال خطی است که از اتصال بین دو راس به وجود می‌آید) گراف گفته می‌شود.) است. در حقیقت گرافیک طراحی ایده و ایجاد یک ترکیب‌بندی اصولی می‌باشد. در ادامه با کمک گروه شایگان خواهیم فهمید که چگونه گرافیست شویم؟.

گاهی یک گرافیست (به فردی که در حوزه‌ی گرافیک مشغول به فعالیت است، گرافیست می‌گویند.) تنها طرح و ایده اولیه را اجرا می‌کند و باقی مراحل را به افراد دیگر می‌سپارد. بنابراین گرافیک با نقاشی فرق می‌کند.

گرافیک را می‌توان زبان تصاویر نامید. طراح گرافیک سعی دارد در میان خطوطی که رسم می‌کند علاوه بر زیبایی پیامی را به مخاطبان القا نماید. این هنر در حیطه‌های مختلفی قابل اجرا است

ه عنوان مثال: طراحی بیلبوردهای تبلیغاتی، طراحی دیوار نقاشی‌های حرفه‌ای، طراحی لوگو و پوستر، صفحه‌آرایی کتاب و جلد و نشریات، طراحی صفحات وب، طراحی کاتالوگ و بروشور و … .

مهارت های گرافیست شامل چه بخش هایی می شود؟

آنچه که باعث شناخته شدن یک فرد به عنوان متخصص در یک حوزه‌ی کاری می‌شود، مهارت‌هایی است که آن شخص در آن حوزه‌ی خاص دارد. اما پیش از آن که بخواهید به ارتقای سطح مهارت‌های خود بپردازید لازم است که به آن حرفه‌ی خاص علاقه‌مند باشید. برای اینکه یک گرافیست خوب باشید علاوه بر علاقه به خلاقیت نیز نیاز دارید.

البته نگران نباشید اگر واقعا می‌خواهید یک گرافیست باشید با شروع فعالیت و مطالعه در این زمینه و دیدن آثار افراد مطرح باعث بالا رفتن سطح خلاقیت شما خواهد شد. اما اجازه دهید در ادامه این بخش به مهارت‌های لازم برای یک گرافیست بپردازیم:

تایپوگرافی چیست؟

تایپوگرافی، هنر نگاشتن و چیدمان حروف در کنار یکدیگر و آفرینش یک تصویر هنری می‌باشد. مواد تشکیل دهنده‌ی یک اثر تایپوگرافی می‌تواند شامل حروف، خطوط و فاصله‌ی بین حروف و … باشد.

گرافیست در مهارت تایپوگرافی در تلاش است که جلوه‌ای هنری و بصری به یک نوشته بدهد، به این جهت باید ظرفیت‌های دیداری آن نوشته را ارتقا دهد. تایپوگرافی به دو صورت مفهوم نگاری و انتزاعی وجود دارد. در نوع اول مخاطب با دیدن اثر هنری، با خواندن نوشتار بار معنایی آن را در می‌یابددر حالت انتزاعی اثر به وسیله‌ی ترکیبی از رنگ و فرم ایجاد می‌شود و گاهی برای درک اثر هنری نیاز به تعمق بیشتری می‌باشد. در هر دو حالت آنچه که در تصویر قابل رویت است ترکیب جذاب و هنرمندانه‌ای از خطوط و تصاویر است. معمولا در طراحی لوگو از تایپوگرافی استفاده می‌شود.

رنگ شناسی

امروزه تاثیر رنگ ها در علم روانشناسی کاملا اثبات شده است. یک گرافیست باید با روانشناسی رنگ‌ها تا حدودی آشنایی داشته باشد. مبحث رنگ‌شناسی بسیار گسترده است. در این بخش می خواهیم تنها اشاره‌ای به سرفصل‌های مبحث رنگ‌شناسی داشته باشیم که شامل: تئوری و تقسیم‌بندی رنگ‌ها، شاخت طرح‌های رنگی، آشنایی با چرخه‌ی رنگ، آشنایی با سیستم‌های مختلف انتخاب رنگ در نرم افزارهای مختلف، پیام رنگ‌ها، شناخت رنگ‌های مکمل، تک رنگ‌ها و … .

یک طراح گرافیک باید بداند که ترکیب کدام رنگ‌ها، چه رنگی را ایجاد می‌کند؟ باید مخاطبان اثر هنری خود را بشناسد و بداند چه رنگی تاثیر بیشتری بر گروه مخاطبان دارد. باید رنگ‌های ترند، رنگ‌های اولیه و ثانویه را بشناسد.

مهارت شناخت و استفاده از نرم افزارهای گرافیکی

وجود نرم افزارهای گرافیکی مختلف دست یک گرافیست را در انتخاب و کارکردن با یک نرم افزار باز گذاشته است. تنها کافی است با یک جستجوی ساده لیستی از این نرم افزارها را پیدا کنید. در این قسمت نیز ما تعدادی از این نرم افزارها را به شما معرفی می‌کنیم.

 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها