طراحی گرافیک سنتی و مدرن با توضیح گروه تبلیغاتی شایگان

گرافیک از واژه یونانی “graphikos” به معنی ترسیم، نگارش و طرح زدن گرفته شده و دو مفهوم قدیمی و جدید دارد که ما گروه تبلیغاتی شایگان برای شما در مورد آن توضیح میدهیم.
گرافیک سنتی یا قدیمی: شامل خطاطی، نقاشی دو بعدی و کنده‌کاری است که بیشترین شکل آن را در آرایش کتاب‌ها مانند نقاشی، خوشنویسی، تذهیب و جلدسازی می‌بینیم.
گرافیک مدرن یا جدید: آنچه امروز به عنوان گرافیک مدرن در ذهن داریم تا قرن ۱۹ میلادی وجود نداشت. این شاخه هنری برای اولین بار توسط یک طراح کتاب آمریکایی در قرن ۲۰ مطرح شد ولی بعدها چنان اهمیت یافت که رشته گرافیک در دانشگاه بصورت یک هنر مستقل تدریس شد و اکنون به یکی از پر طرفدارترین و پرکاربردترین مشاغل دنیا تبدیل شده است.
نقش مدرن و جدید گرافیک را اکنون در تمام ابعاد زندگی انسان به وضوح می‌بینیم، مانند تبلیغات تجاری، کتاب‌آرایی و یا در علائم راهنمایی و رانندگی، نشانه‌های ورزشی، طراحی اسکناس و …
گرافیک همچنین با طراحی لوگو، آرم و نشانه که به منظور ارائه اطلاعات به مخاطبان طراحی می‌شود، کمک بزرگی به ارتباطات در مجامع بین‌المللی نیز کرده است چرا که به مدد این نشانه‌های قراردادی دیگر نیاز به نوشتن راهنما و یا دانستن زبان کشورهای دیگر نیست.
رشته گرافیک دیزاین به قدری گسترده شده که حتی شاخه‌های هنری دیگر نیز به نوعی به آن وابسته شده‌اند. برای مثال کاربرد طراحی گرافیک را در معماری داخلی برای طراحی کاشی‌ها، طرح‌های کاغذ دیواری و … و یا در زمینه عنوان‌بندی فیلم‌ها و انیمیشن‌ها نیز می‌توان مشاهده کرد.

نکات کلیدی در طراحی گرافیک

در یک طراحی گرافیکی عوامل مهمی چون ایده‌پردازی، خلاقیت و جذابیت، نقش مهمی ایفا می‌کنند. بخش ایده یعنی پیدا کردن فکری که بتواند محتوا را به خلاصه‌ترین شکل بیان کند. درست مانند اینکه یک کتاب یا فیلم در یک جمله تعریف شود، به شکلی که نتواند خلاصه‌تر از آن باشد ولی تا حد امکان تمام داستان را هم بیان کند. هرچه ایده با محتوا، پیام و هدف مرتبط باشد، احتمال خاص بودن ایده زیادتر می‌شود. ایده علاوه بر داشتن محتوای خاص باید درک مخاطب را نیز در نظر بگیرد.
خلاقیت نیز به این معناست که چیزی بوجود آید که پیش از آن وجود نداشته است. در یک کار گرافیگ دیزاینی، عمل خلاقانه می‌تواند در ارائه ایده، انتخاب سمبل‌ها، تصاویر و اشکال به کار رود و راه حل‌هایی که تا به حال انجام نشده و ناب‌اند ارائه شود.
اما اولین گام در راه طراحی گرافیکی  از نظر متخصصین شایگان ایجاد جذابیت برای مخاطب است. یعنی یک گرافیست قبل از هر کار باید توانایی ایجاد کشش اولیه برای ارتباط با بیننده اثرش را داشته باشد. جذاب کردن یک اثر هم می‌تواند از طریق ترفندهای گرافیکی و ابداعات بصری و هم از طریق ایده و محتوای ناب بوجود آید.

ارتباط بین طراحی گرافیک و نقاشی

اگر نگاهی به تاریخ هنر بیاندازید متوجه می‌شوید که اکثر آثار اولیه گرافیکی همگی توسط نقاشان انجام شدند. برای مثال «آنری دو تولوز لوترک» -نقاش و طراح برجسته فرانسوی در قرن۱۹ و ۲۰- طرح‌هایی به منظور تبلیغات برای بارها و کافه ها اجرا کرد که امروزه آن را طراحی پوستر می‌نامیم. چنین ارتباطی را به کرات در طول تاریخ هنر می‌توان مشاهده کرد. حتی زمانی که هنرمندان ایرانی در کمتر از سه دهه قبل با طرح‌های گرافیکی زیبا و ناب خود به معرفی رشته گرافیک به جامعه هنری ایران پرداختند، همگی نقاش بودند.
اما گرافیک و نقاشی یک تفاوت عمده نیز دارند و آن وظیفه برقراری ارتباط با مخاطب برای رشته طراحی گرافیک است. یک تابلوی نقاشی اثری کاملا مخصوص به خود آفریننده آن است و احساسات و عواطف نقاش را نشان می‌دهد. اما در یک اثر گرافیکی مخاطب باید از هر لحاظ در نظر گرفته شود چرا که طراحی گرافیکی اصولا با هدف القای پیامی خاص به تماشاگر و ایجاد تاثیر در او انجام می‌گیرد.
پیوند میان گرافیک و عکاسی
عکاسی شاخه‌ای از هنر است که با دنیای تکنولوژی ارتباط دارد و جایگاه ویژه‌ای در حوزه تبلیغات، طراحی برای مجلات و بنرها و … پیدا کرده است. از این‌رو گرافیک دیزاین و عکاسی پیوند بسیار زیادی می‌توانند باهم داشته باشند. برای مثال در تبلیغات یک محصول، شاید اثر عکاسی یا پوستر گرافیکی به تنهایی نتواند تاثیر مورد نظر را ایجاد کند، ولی چنانچه بعد از عکاسی، تغییراتی چون تنظیمات نور، کاربست فیلترهای مخصوص و یا خلق فضاها و صحنه‌های غیر واقعی و انتزاعی برای ارائه محصول توسط یک گرافیست اعمال شود، قطعا نتیجه کار متفاوت و منحصر به فرد خواهد بود و هدف اصلی یک کار گرافیکی که همان جذب مخاطب و تاثیرگذاری بر اوست به درستی برآورده خواهد شد

ادامه در مقالات بعدی...

تهیه و تولید در گروه تبلیغاتی شایگان 

نوشته های اخیر

دسته بندی ها